Meld onderhoudsgebreken!

Misschien heeft u in het geheel geen vertrouwen meer in Ymere omdat al uw gebreken in het verleden niet naar behoren zijn verholpen of dat de woningcorporatie niet eens de moeite heeft genomen om te reageren. Dat is begrijpelijk, maar voor het voor een eventuele weigering van de huurverhoging die misschien in juli dit jaar weer ingaat of een zelfs het vragen om een huurverlaging is het melden van gebreken wel belangrijk. Vandaar nu vast een bericht over hoe het melden werkt.

Gebreken aan uw woning melden kan het hele jaar door. Ymere heeft dan 6 weken om de gebreken (naar tevredenheid) op te lossen. Gebeurt dat niet, dan is het raadzaam om uiterlijk binnen 6 maanden na het melden van de gebreken naar de Huurcommissie te stappen.

Natuurlijk zult u zeggen, maar aan dit huis mankeert veel te veel, maar dat maakt niet uit, u moet het melden aan Ymere en de corporatie moet stappen nemen om uw wooncomfort te verbeteren.

 

Stap 1: Maak een lijst van de gebreken in uw huis en maak foto’s van die gebreken als dat kan

Hier volgt een lijsten met mogelijke gebreken aan uw woning. De lijst is niet uitputtend. Uiteindelijk is voor het weigeren van de huurverhoging is één gebrek al genoeg.  Er zijn grofweg drie lijsten die te maken hebben met het percentage huurverlaging wat u eventueel kunt krijgen, maar daar gaat dit artikel niet over, dat komt later.

Deze lijst is ook te vinden op de website van stichting !Woon, https://www.wooninfo.nl/vraagbaak/onderhoud/nulpunten/

Je kunt ook het formulier melding van onderhoudsgebreken gebruiken om de gebreken aan je woning aan te kruisen. De gebreken uit dit artikel staan daar ook allemaal op. Het formulier kun je opsturen als melding gebreken aan Ymere.

Lijst a

– geen douche, bad of aparte wastafel
– geen kookgelegenheid binnen de woning
– geen daglicht in hoofdwoon- of slaapkamer
– geen ventilatie in toilet, keuken, douche, hoofdwoon- of slaapkamer
– de toegangsdeur is niet afsluitbaar (geldt ook voor kamers)
– gevaarlijke toestand van fundering, muren, dak, trappen, vloeren, schoorstenen, balkons/galerijen of balustrades in verband met de veiligheid en de gezondheid van de bewoners

Lijst b

– een aanschrijving van Bouw- en Woningtoezicht op de woning
– ernstige overlast van vocht met schimmelvorming of houtrot in balken of vloerdelen in keuken, woon- of slaapkamer
– ernstige lekkage van hemelwater (regen)
– onvoldoende of gebrekkige afvoer van rook- of verbrandingsgassen van de verwarming
– ernstige scheefstand of verzakking zodat de bewoonbaarheid van woning ernstig wordt geschaad
– ernstige en voortdurende stankoverlast binnen de woning door onvoldoende bodemafsluiting of slecht riool
– zeer slechte algehele staat van onderhoud

Lijst c

– lekkage
– (ernstige) vocht- of schimmelplekken
– tocht door kieren van meer dan 8 millimeter
– ernstige scheuren in muren of loslatend stucwerk
– houtrot in ramen of kozijnen
– zwaar verwaarloosd trappenhuis
– onvoldoende ventilatie van WC, douche, keuken, woon- of slaapkamer
– onvoldoende capaciteit van de centrale verwarming
– ernstige geluidhinder van technische installaties (lift, CV)
– ernstige lekkage van aan- en afvoerleidingen
– onvoldoende geluidsisolatie van woningscheidende muren, vloeren of plafonds
– gevolgschade van een inmiddels opgeheven gebrek (bijv. vochtplekken)
– slecht functionerende lift

Apart

Overlast door een buurtgenoot wordt ook gezien als een gebrek. De verhuurder moet overlast van een andere huurder proberen te stoppen.

U kunt ook bij stichting !Woon terecht voor steun: https://www.wooninfo.nl/contact/

020 5230 130 ma t/m vr van 9.00 tot 17.30 of mail via het vragenformulier: https://www.wooninfo.nl/vragen/

 

Stap 2: U schrijft een brief aan Ymere waarin u de gebreken opsomt.

Bij dit artikel een pdf geplaatst waarop u de gebreken kunt invullen: Melding van onderhoudsgebreken.

U kunt ook een voorbeeldbrief gebruiken die is overgenomen van het Juridsch Loket: Voorbeeldbrief

Deze standaardbrief van het Juridische loket is ook hier te vinden op hun website: Standaardbrief

  

Stap 3: U stuurt uw brief naar Ymere

Als je 1 of meer gebreken hebt genoteerd, en foto’s hebt gemaakt als dat kan, een brief heeft opgesteld stuurt u dit naar Ymere. Doe dit op meerdere manieren en vraag om een ontvangstbevestiging om er zeker van te zijn dat uw brief over de gebreken is aangekomen

– Via MijnYmere
– per e-mail:
– via Whatsapp 088 000 89 00 / 0613221220
– fysiek afgeven van uw brief bij het kantoor van Ymere op de Klaprozenweg 35-A5, 1032 KK Amsterdam
– Per aangetekende brief aan Stichting Ymere Postbus 2412 1000 CK Amsterdam
– fysiek afgeven van uw brief bij het kantoor op het Meidoornplein 40 1031 GD Amsterdam
(Maandag, dinsdag en donderdag: 9.00 – 12.00 en 13.00 – 16.30 uur en Vrijdag: 9.00 – 12.00 uur)

Stap 4: U wacht af en houdt in de gaten of Ymere bij u terugkomt. Na twee weken stuurt u een herinnering met een verwijzing naar uw eerste brief.

 

Nog even het volgende

Sommige huurders vragen zich af waar zij verantwoordelijk voor zijn. Ymere zegt bijvoorbeeld dat bewoners zelf verantwoordelijk zijn voor het verhelpen van bepaalde klachten zoals goede ventilatie tegen de schimmel of het dichtmaken van gaten tegen de muizen en ratten.

Het klopt dat u voor een klein deel verantwoordelijk bent voor de staat van uw huis. Maar als u bijvoorbeeld elk jaar een muur opnieuw moet schilderen omdat die beschimmelt, dan geldt dat het niet redelijk is dat de bewoner dat steeds zelf moet oplossen. Dan is het ook een gebrek dat Ymere moet oplossen. Stichting !Woon kan u helpen om te kijken of er sprake is van een gebrek of dat u er zelf ook iets aan zou moeten doen: https://www.wooninfo.nl/contact/ U kunt ook contact opnemen met de Huurdersvereniging met vragen: https://vdpekbuurt.amsterdam/contact/ e-mail: info@vdpekbuurt.nl

De huurdersvereniging weet dat de huizen in de Van der Pekbuurt oud zijn, heel vochtig en tochtig, niet geisoleerd etc. Ook zijn er veel problemen met muizen en ratten. Als een groot deel van de bewoners in de wijk last hebben van dezelfde klachten, dan is het waarschijnlijker dat het aan de huizen ligt, niet aan de bewoner. En dus moet Ymere het probleem oplossen.

En de gemeente, het is nu duidelijk dat de schimmelaanpak van de gemeente, die de corporaties moeten uitvoeren, niet werkt.